مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

رشته حسابداری و وضعیت بازار کار

رشته حسابداری و وضعیت بازار کار

یکی از رشته های تحصیلی پر درآمد و پر طرفدار در میان دانشجویان، رشته تحصیلی حسابداری می باشد . یکی از علل مهم پرطرفداری این رشته، حالت شناور آن است. به طوری که محصلان در شاخه های مختلف نظری از جمله ریاضی، تجربی و انسانی می توانند این رشته را به عنوان تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب نمایند.رشته حسابداری دارای بازار کار بسیار پر رونقی است . زیرا به نظر می رسد که بازار کار این رشته نسبت به رشته های دیگر بهتر باشد. چنان که کم تر کسی را می بینیم که ضمن تحصیل در این رشته، شغلی نداشته باشد. 

 

به همین علت اگر شما به حسابداری به عنوان رشته ای با بازار کار خوب نگاه می کنید؛ در ادامه با ما همراه باشید. به شکلی که ضمن آشنایی با این رشته و شاخه های آن، چگونگی مشاغل و مهارت های مورد نیاز را نیز برای شما توضیح می دهیم. 

 

 حسابداری چیست؟ 

  

رشته حسابداری از جمله رشته های شناور می باشد . با گسترش شرکت ها و موسسات، احساس نیاز به کسانی به وجود آمد که امورات مالی این شرکت ها را بررسی کنند. به طوری که در نهایت حضور این افراد از بروز ضرر و تفاوت ورودی و خروجی مالی شرکت ها جلوگیری می نماید. 

 

رشته حسابداری با توجه به اهمیت علم ریاضیات در رسیدگی به امورات مالی و بسیاری از مهارت های دیگر، ایجاد شد از جمله دروسی که در این رشته تدریس می شوند؛ می توان به مبانی سازمان مدیریت، اصول حسابداری، مباحث جاری حسابداری، ریاضیات، اصول اقتصاد وغیره اشاره نمود.

 

دانشجویان رشته حسابداری باید چه توانایی هایی داشته باشند؟ 

 

نخستین نکته در رابطه با محصلان حسابداری این می باشد که باید هوش ریاضی مناسبی داشته باشند. زیرا به طور کلی افراد در این رشته با اعداد، ارقام و فرمول ها در ارتباط هستند. بنابراین اهمیت قدرت فرد در حل مسائل و فرمول های ریاضی بسیار زیاد است. از نکته های قابل توجه در رابطه با تحصیل در این رشته می توان به توانایی جسمانی مناسب افراد اشاره کرد. اگر بخواهید در رشته حسابداری تحصیل کنید و سپس شغلی در این زمینه داشته باشید؛ باید ساعت های زیادی را پشت کامپیوتر یا لپ تاپ بگذرانید.

 

 قدرت نگارش و ادبیات خوب نیز در این رشته دارای اهمیت است. زیرا حسابداران در پایان زمان کاری خود، به صورت هفتگی یا ماهانه باید گزارشی از کار شرکت و موسسه به ریاست تحویل بدهند. بنابراین نیازمند نگارشی مناسب می باشند.

 

وضعیت بازار کار در رشته حسابداری به چه شکل است؟ 

 

همانطور که پیش تر متوجه شدید؛ یکی از دلایل عمده تحصیل افراد زیاد در این رشته، بازار کار خوب آن است. بسیاری از رشته های تحصیلی به گونه ای هستند که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان آن ها، شغل مناسبی ندارند. رشته حسابداری برخلاف رشته های دیگر با وجود اینکه در انواع مکان های آموزشی همچون دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و حتی آموزشگاه های خصوصی تدریس می شود؛ اما هیچ زمان مشاغل مربوط به آن اشباع نمی شود. 

 

زیرا مشاغل حسابداری یکی از بخش های ضروری شرکت ها و موسسات مختلف است. چنان که با افزایش شرکت ها، نیاز به افراد تحصیل کرده در این رشته نیز بیشتر می شود. بنابراین هر اندازه که افراد در این رشته تحصیل کنند؛ همچنان بیکار نخواهند ماند. فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری پس از تمام  شدن تحصیل می‌توانند در طبقات مختلف و شاخه‌های متفاوت انجام امور مالی  را بر عهده بگیرند و در مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر فعالیت کنند:  

 

۱. حسابداری  

 

حسابداری دولتی: در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی‌حساب.  

• حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی.  

• حسابداری بیمه: در مؤسسات بیمه.  

• حسابداری بانک‌ها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها.  

• حسابداری مالی: در تمامی شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.  

• حسابداری صنعتی: در تمامی واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی.  

•همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در پست مدیریت مالی واحدهای تجاری، ایفای نقش کنند.  

 

رشته حسابداری

 

 2. حسابرسی 

 

شاخه دیگری که فارغ التحصیلان رشته حسابداری توانایی فعالیت در آن را دارند؛ حسابرسی است. در واقع حسابرسی یک فرآیند مالی بسیار قانونی است که در آن اطلاعات حسابداری یک شرکت متناسب با ادعای مدیریت بررسی می شود که آیا اشتباهی در آن رخ داده است یا خیر. 

 

حسابداران در شاخه حسابرسی در بخش های مختلفی همچون حسابرسی عملیاتی، حسابرسی داخلی، حسابرسی صورت های مالی و حسابرسی رعایتی فعالیت می کنند.  

کسانی که در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شدند میتوانند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی فعالیت کنند .  

شاغلین حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:  

 

حساب رسان مستقل

  

افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار می باشند و طبق قرارداد میان شرکت‌ها یا سازمان‌ها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد بررسی قرار می‌دهند و گزارش خود را در اختیار مجمع عمومی صاحبان سهام قرار می دهند.در حقیقت حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت هستند. امروزه در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول کار هستند.  

 

حساب رسان داخلی 

 

این گروه از حسابداری، کارمند قسمت رسیدگی می باشند و در حقیقت  میان هیأت مدیره و شرکت رابط بوده و گزارش رسیدگی خود را به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه در اختیار  مدیرعامل و هیأت مدیره قرار می دهند. حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را بررسی می‌کنند.  

 

حسابرسی صورت های مالی: در این نوع از حسابرسی برای صورت های مالی، اعتبار تعیین می شود. این تعیین اعتبار براساس بررسی ادعای مدیریت و اصول حسابداری است. 

حسابرسی رعایتی: حسابداران در حسابرسی رعایتی باید گزارشی از چگونگی رعایت قوانین، سیاست ها، برنامه ها و عهدهای داخلی یک سازمان را توسط قسمت های مختلف آن ارائه دهند. 

 حسابرسی عملیاتی: وظیفه حسابداران در این نوع از حسابرسی شامل سه مورد ارزشیابی چگونگی تهیه منابع براساس صرفه اقتصادی، چگونگی کارایی در بهره مندی از منابع، چگونگی عملیات جهت دستیابی به هدف می شود. 

حسابدار در پست‌های مختلف سازمانی چه دستمزدی دارد؟ 

 

  • در سطح سرپرستی  

طبق  اطلاعات به دست آمده ، حقوق یک سرپرست حسابداری در بازار کار رشته حسابداری به این صورت  است:  

حداقل حقوق: 3 میلیون تومان  

حداکثر حقوق: 15 میلیون تومان  

برای کار تمام وقت در تهران: 6 میلیون تومان  

  • در سطح مدیریت  

طبق این گزارش، حقوق یک حسابدار در سطح مدیریت در بازار کار رشته حسابداری به این صورت می‌باشد:  

حداقل حقوق: 4 میلیون و 800 هزار تومان  

حداکثر حقوق: 32 میلیون تومان  

برای کار تمام وقت در تهران: 12 میلیون تومان  

  • در سطح کارشناسی  

بر اساس آمار بدست آمده ، حقوق دریافتی یک حسابدار در بازار کار رشته حسابداری در سال 1397 به صورت میانگین و تخمینی، به این شکل است:  

حداقل حقوق: 2 میلیون تومان  

حداکثر حقوق: 9 میلیون تومان  

برای کار تمام وقت در تهران: 6 میلیون تومان 

 

چند نوع شغل برای فارغ التحصیلان حسابداری وجود دارد؟ 

 

فارغ التحصیلان حسابداری برخلاف محصلان دیگر رشته ها در زمان انتخاب شغل، با مشاغل مختلفی رو به رو می شوند. چنان که بحث حسابداری در واقع سیستم های مالیاتی متفاوتی را تحت پوشش قرار می دهد. به همین جهت ابتدا یک دسته بندی کلی را در رابطه با آینده شغلی حسابداری بیان می کنیم. 

 

آموزش رشته حسابداری

 

چند نوع حسابدار داریم؟ 

 

زمانی که تحصیل افراد در رشته حسابداری به اتمام می رسد؛ در واقع آن ها یک حسابدار محسوب می شوند. به همین جهت باید در مشاغلی اعم از دولتی یا خصوصی در جایگاه یک حسابدار فعالیت کنند. به طوری که تمامی امورات مالی یک موسسه را بررسی کنند و اطلاعاتی جهت کسب سود بیشتر به ریاست ارائه دهند. در این رابطه باید بدانید که رشته حسابداری یک بخش اساسی در موسسات مختلف است. به طوری که این جایگاه به انواع متفاوتی تقسیم می شود و هر حسابدار می تواند متناسب با توانایی و روحیات خود در یکی از این بخش ها فعالیت کند.

 

حسابداری مالیاتی: اداراتی همچون اداره دارایی نیازمند افرادی هستند که امور مالی آن ها را حسابداری کند. به همین جهت حسابداران در این ادارات نیز فعالیت خواهند کرد. 

 حسابداری بیمه: از آنجایی که شرکت های بیمه نیز دارای گردش مالی و امورات مالی گسترده ای هستند؛ به فردی حسابدار نیاز دارند. 

حسابداری بانکی: بانک ها یکی از موسساتی هستند که امور مالی بسیار پیچیده ای دارند. چنان که حسابداران زیادی در این موسسات مشغول به کار می شوند. 

حسابداری مالی: حسابداران در این نوع از حسابداری در شرکت ها و بخش های تجاری مختلف مشغول به کار می شوند. 

حسابداری دولتی: همانطور که از عنوان آن مشخص است؛ حسابداران در سازمان های تحت حمایت دولت یا تحت مالکیت دولت فعالیت می کنند. 

حسابداری صنعتی: علاوه بر شرکت های تجاری، در هر کشور شرکت های صنعتی و تولیدی نیز وجود دارد. بنابراین حسابداران در این نوع حسابداری در شرکت های صنعتی مشغول خواهند شد. 

مناسب ترین شغل حسابداری 

 

گرچه فارغ التحصیلان رشته حسابداری، گزینه های زیادی در پیش رو دارند که به عنوان یک حسابدار استخدام شوند؛ اما بهترین شغل ممکن برای حسابداران این است که در جایگاه یک مدیر حضور داشته باشند. به طوری که افراد پس از اتمام تحصیل خود و فعالیت به عنوان یک حسابدار در شاخه های مختلف و پس از کسب تجربه در این زمینه، قابلیت مدیریت مالی بخش های تجاری بزرگ را دارند. این سمت حسابداری علاوه بر موقعیت اجتماعی بهتر، درآمد بیشتری نیز دارد.

 

به عنوان یک حسابدار علاوه بر تحصیل، مهارت داشته باشید 

 

یکی از مهم ترین نکات در بازار کار رشته حسابداری این است که تنها تحصیل در این رشته در استخدام مشاغل مربوطه کافی نیست. بلکه اگر بخواهید حسابدار یا حسابرس یک شرکت یا موسسه باشید؛ باید مهارت های لازم را نیز داشته باشید. 

 

  • در رابطه با حسابداری، استانداردها و اصول این رشته تجربه کسب کنید.
  • از مهم ترین ویژگی های یک حسابدار خوب این است که نسبت به نرم افزارهایی همچون ICDL و اینترنت بسیار مسلط باشد.
  • جهت استخدام به عنوان یک حسابدار در شرکت های مختلف باید تمامی امور مربوط به اکسل را بدانید.
  • در هر کشور قوانین مالیاتی به خصوصی وجود دارد که در امور مالی شرکت های مختلف بسیار تاثیرگذار است. بنابراین یک حسابدار خوب از تمام این قوانین مطلع است. 

 

از دیگر مواردی که حسابداران باید نسبت به آن ها اطلاع کافی داشته باشند؛ می توان به قوانین بیمه تامین اجتماعی و ماده های قانونی کار در کشور اشاره کرد.جهت اینکه حسابدار یک شرکت مناسب باشید؛ باید رزومه سازی و مستندسازی انجام دهید.توانایی برقراری ارتباط مناسب نیز در شغل حسابداری یک نقطه قوت بزرگ است. 

  

چرا حسابداران سابقه کار داشته باشند؟ 

 

امروزه بسیاری از صاحبان شرکت ها به دنبال حسابداری هستند که سابقه کار داشته باشد. دلیل استخدام راحت تر افراد با سابقه کار این است که تجربه بیشتری در حسابداری و امور مالیاتی دارند. به همین دلیل صاحبان شرکت ها با استخدام چنین افرادی، سود و درآمد خود را تضمین می کنند.همچنین به طور قطع درآمد افراد با تجربه و دارای سابقه کار نسبت به افراد دیگر بسیار بیشتر است. زیرا با استفاده از تجربیات و مهارت های خود، پیشرفت و سوددهی شرکت را افزایش می دهند؛ در نتیجه درآمد بیشتری نصیب آن ها می شود. 

 

آینده شغلی رشته حسابداری در ایران چگونه است؟  

 

فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی لازم  برای حضور در بازار کار دارند. رشته حسابداری فرصت‌های شغلی بسیار زیادی دارد و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را شامل می شود. با وجود این که در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری در حال تحصیل هستند  اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر می باشد، چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور – برای تهیه اظهارنامه مالیاتی – به حسابدار نیازمند می باشند.

 

  امیدوارم اطلاعات لازم در رابطه با رشته حسابداری بدست آورده باشید و بدانیدکه رشته حسابداری یکی از رشته هایی است که آینده شغلی بسیار خوبی برای محصلان خود به همراه می آورد. البته اگر در کنار تحصیل در این رشته، مهارت های لازم را نیز بدست آورید. 

 

آینده شغلی رشته حسابداری در ایران چگونه است؟

 
انصراف از نظر
نظرات
27/06/1401 11:13 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Oibeuz <a href="http://slkjfdf.net/">Ovononaki</a> vip.zpaj.radinhesab.ir.qzi.ch http://slkjfdf.net/
28/06/1401 05:13 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Esomih <a href="http://slkjfdf.net/">Odaxace</a> swp.ncvw.radinhesab.ir.dlk.bz http://slkjfdf.net/
28/06/1401 06:37 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Uxinutw <a href="http://slkjfdf.net/">Oluvoqe</a> xtc.hmkf.radinhesab.ir.iff.zf http://slkjfdf.net/
28/06/1401 09:01 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Iyaameji <a href="http://slkjfdf.net/">Eyodug</a> kuc.esja.radinhesab.ir.pde.qj http://slkjfdf.net/
28/06/1401 09:36 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Obiveix <a href="http://slkjfdf.net/">Irfessija</a> wrp.ymjz.radinhesab.ir.pmm.pm http://slkjfdf.net/
28/06/1401 10:23 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Oafheta <a href="http://slkjfdf.net/">Inajupivu</a> uwk.dwcd.radinhesab.ir.ixu.vw http://slkjfdf.net/
29/06/1401 08:50 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Obivuvuu <a href="http://slkjfdf.net/">Uzohow</a> pog.jzwe.radinhesab.ir.btn.lh http://slkjfdf.net/
29/06/1401 11:27 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Oovixa <a href="http://slkjfdf.net/">Exolit</a> vpo.bqkt.radinhesab.ir.qqa.fu http://slkjfdf.net/
30/06/1401 12:21 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Oqixawocu <a href="http://slkjfdf.net/">Eyeqasdut</a> cwq.zvbh.radinhesab.ir.vxt.ku http://slkjfdf.net/
30/06/1401 12:54 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Ifanic <a href="http://slkjfdf.net/">Eqeqooqu</a> tcj.wuck.radinhesab.ir.lit.or http://slkjfdf.net/
30/06/1401 01:14 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Opisuvuw <a href="http://slkjfdf.net/">Efasidi</a> xgt.ibxa.radinhesab.ir.hoq.hc http://slkjfdf.net/
02/07/1401 02:47 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Imital <a href="http://slkjfdf.net/">Usuqanan</a> mtv.axlj.radinhesab.ir.clo.vy http://slkjfdf.net/
02/07/1401 03:14 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Oolutane <a href="http://slkjfdf.net/">Opopewip</a> plt.pcsc.radinhesab.ir.smb.vw http://slkjfdf.net/
02/07/1401 04:53 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Ojubux <a href="http://slkjfdf.net/">Irempipis</a> ohc.xbzf.radinhesab.ir.unm.nu http://slkjfdf.net/
02/07/1401 06:30 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Afuqozus <a href="http://slkjfdf.net/">Ojecazex</a> lqp.bluo.radinhesab.ir.lyd.gv http://slkjfdf.net/
02/07/1401 06:45 ق.ظ
http://slkjfdf.net/ - Uxtisit <a href="http://slkjfdf.net/">Ubuvnule</a> wwn.mgtb.radinhesab.ir.uhs.pd http://slkjfdf.net/
03/07/1401 02:33 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Usemio <a href="http://slkjfdf.net/">Uxajobay</a> sil.pcdn.radinhesab.ir.apd.nn http://slkjfdf.net/
03/07/1401 03:02 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Iwoziuofa <a href="http://slkjfdf.net/">Epidmic</a> mjl.ynsk.radinhesab.ir.bld.os http://slkjfdf.net/
03/07/1401 04:09 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Axoxokuu <a href="http://slkjfdf.net/">Necameo</a> ynl.bcar.radinhesab.ir.obk.wr http://slkjfdf.net/
03/07/1401 04:25 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Ukijuy <a href="http://slkjfdf.net/">Ulizobomi</a> lvx.cyzl.radinhesab.ir.zsy.ug http://slkjfdf.net/
03/07/1401 06:37 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Lcareu <a href="http://slkjfdf.net/">Iloboqo</a> tlp.mmyc.radinhesab.ir.kio.fj http://slkjfdf.net/
03/07/1401 07:04 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Igucey <a href="http://slkjfdf.net/">Oviyujog</a> zzp.msgo.radinhesab.ir.jqk.gv http://slkjfdf.net/
03/07/1401 07:40 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Unoxule <a href="http://slkjfdf.net/">Ehutik</a> jxx.ehga.radinhesab.ir.gzb.kx http://slkjfdf.net/
03/07/1401 09:42 ب.ظ
http://slkjfdf.net/ - Iyhujurov <a href="http://slkjfdf.net/">Alqubimi</a> xhd.ldqt.radinhesab.ir.mcy.de http://slkjfdf.net/
02/01/1403 03:37 ق.ظ
Question: How Much Do You Know About Star Porn? Best British Pornstars (Https://Minecraftcommand.Science/Profile/Nightmexico16)
فیلترها
Sort
display